Kosovo - Reisverslag uit Kosovo, Macedonië van BYM 2015 - WaarBenJij.nu Kosovo - Reisverslag uit Kosovo, Macedonië van BYM 2015 - WaarBenJij.nu

Kosovo

Door: Hillie

Blijf op de hoogte en volg BYM

28 Juli 2015 | Macedonië, Kosovo

Nog even een korte aanvulling op de aankomst in Kosovo.
gisteravond belde Anna en Jaco, maar de verbinding was erg slecht.
wat me elke keer weer opvalt als ze bellen, dat ze zo ontzettend veel lol hebben. de reis van Albanië naar Kosovo was op zich goed verlopen, alleen bij de grens dachten ze dat je niet met een ID kaart het land binnen kon,maar alleen met een paspoort. Marianne van Velthuizen is hier ook nog heel druk mee geweest.(marianne,vul dit bericht gerust aan)
Al met al is het een hele toestand geworden ,zelfs buitenlandse zaken heeft zich er op een of andere manier mee bemoeid. uiteindelijk door iets wat de vaste chauffeur, Mandy zei, mochten ze door. maar dit was best even spannend voor ze, en deze grap heeft ze toch zo`n dikke twee uur gekost.
maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen
aangekomen hebben ze bij de watervallen van Pejë gegeten en zo te merken heeft de sfeer er niet echt onder geleden.

Graag gebed voor de belevenissen in Kosovo, ze zullen hier heel andere indrukken op doen dan in Albanie .

Morgenavond is er weer gelegenheid om te bidden van 19:00 tot 20:00 uur bij mij thuis aan de kapelmeestershoeve 152
zou je willen laten weten of je komt, vorige week was er niemand helaas,maar ik wist dat er een aantal mensen met vakantie waren.

• 28 Juli 2015 - 15:16

Marianne:

Hoi allemaal, vorige week waren Petra en ik een paar dagen aan het werk in Albanië en mochten we daarnaast zijdelings "aanschuiven" bij de BYM groep. Wat een kadootje was dat! Een geweldige groep met passie voor het land, voor elkaar en voor God! We maakten de doopdienst mee, zagen de BYMers aan het werk in Bathore en in Bitaj en daar tussendoor hadden we zelf contacten met de partners van de organisatie waar we mee samen werken. Opnieuw werd het me weer heel duidelijk dat het werk van New Day Impact - en daar direct aan verbonden ook van BYM - helemaal gericht is op relaties. Voor de mensen daar is het super bijzonder dat we trouw blijven, ook na de oplevering van een huis, een school, een wijkcentrum of een koe :) We blijven geinteresseerd en komen graag terug. Relaties: wat kunnen deze BYMers dat goed! Ondanks de taalproblemen staan ze open voor iedereen, ondanks de hitte zijn ze gericht op de ander. Daar mogen we best apetrots op zijn!

De problemen bij de grens gister hadden inderdaad te maken met de ID kaart van Anna. Websites (waaronder van Nederlandse ambassades) geven daar verschillende info over. In maart reisde Angelique Wegert ook met een ID kaart en was dat geen probleem. Met Anna hadden ze gister meer moeite :) Inmiddels weer thuis kon ik wat meezoeken en bellen, maar mijn rol niet overschatten hoor Hillie! Ik denk dat we elke keer weer zo blij mogen zijn met geweldige chauffeurs, die veel meer zijn dan dat - gids, luisterend oor, tolk, maar vooral ook vrienden. Ik hoop dat de groep Mandi en Mundi gisteravond heeft getrakteerd op een groot glas Peja bier - want hun hulp bij de grens gister was onvervangbaar!

Mirupafshim!

• 28 Juli 2015 - 15:26

BYM 2015:

Dank je wel,Marianne. Zo wordt het weer een stukje duidelijker.